Facebook algoritme
Om te bepalen wat je precies te zien krijgt in je persoonlijk Facebook newsfeed, gebruikt Facebook een zeker algoritme. Dit algoritme is al zo vaak veranderd over de jaren heen en zal waarschijnlijk nog vaak wijzigen. Zo kondigden ze in december 2017 aan dat ze “engagement bait” willen aanvechten en dus gaan bestraffen. In januari 2018 stond er op hun blog te lezen dat ze meer posts van vrienden & familie wilden tonen en Facebook posts gingen belonen die conversaties aanwakkeren. Concreet betekent dit dus het volgende:
Wat goed is voor het nieuwe Facebook algoritme:
- Facebook posts met veel likes, comments en shares
- Facebook posts met veel likes, comments en shares van vrienden
- Postjes die voor interacties zorgen
- Video’s met veel views of langere kijkduur
- Actuele postjes of referenties naar een trending topic
- Postjes van pagina’s waar je als persoon vaak mee in contact komt
- Postjes van pagina’s die hun profiel volledig ingevuld hebben
- Betrouwbaar, informatief en lokaal nieuws
Wat slecht is voor het nieuwe Facebook algoritme:
- Click-bait
- Like-bait
- Facebook posts met spammy links
- Herhaalde bercihten en content dat vaak opnieuw wordt gebruikt
- Status updates van pagina’s met enkel tekst
- Facebook posts die vaak verborgen of gerapporteerd worden
- Verspreiden van fake nieuwsberichten
- Facebook postjes met een fake video-knop
- Facebook postjes die vragen achter likes, comments of shares
- Té commerciële Facebook postjes, zoals mensen pushen om een app te kopen, aan een wedstrijd mee te tonen, van je dienst gebruik maken, … (dit mag wel in advertenties)
In de blogpost van december deelde Facebook alvast een paar voorbeelden van enagement baiting:
Op de website stedavies.com kan je een schema terugvinden dat dit algoritme exact uitlegt (Engelstalig):
Of dit ook exact klopt of blijft kloppen, is natuurlijk de vraag. Maar het is alvast een goede leidraad voor je eigen pagina.