YouTube Advertising
Inhoud
YouTube Advertising: Algemene Info | Call-to-action overlays | Homepage Roadblock Ads | Trueview Ads | YouTube bannering
YouTube Advertising: Algemene Info
Elke vorm van YouTube advertising wordt ingesteld via Google Ads. Als je dus nog geen Google Ads account hebt, moet je dit zeker eerst aanmaken. In tegenstelling tot een Google Ads account, heb je niet altijd een YouTube account nodig om te adverteren op YouTube. Enkel als je call-to-action overlays of Homepage ads wil instellen. Je kan dus ook banners op en naast YouTube video’s plaatsen zonder zelf een YouTube-kanaal of -account te bezitten.
Call-to-action overlays
Call-to-action overlays zijn, zoals de naam het zegt, advertentieblokken die over video’s gezet worden. Call-to-action overlays kunnen enkel over je eigen video’s worden geplaatst. InVideo Overlays worden bovenop andere video’s geplaatst (op basis van interesses, keywords,…) . Voor een call-to-action overlay heb je een thumbnail (56×56 pixels) + copy nodig. Die copy bestaat uit:
- Max. characters headline: 25
- Max. characters description 1: 35
- Max. characters description 2: 35
- Max. characters display URL: 35
- Max. characters destination URL: +1000 (1116?)
Voorbeeld:
Homepage Roadblock Ads
- Dure ads die de homepage van youtube voor 1 dag overnemen. Je bent dan wel de enige adverteerder voor 24u lang. Ongeveer €7000 voor België, het dubbele voor Nederland.
- Bij deze vorm van adverteren heb je 2 soorten advertentieformaten: masthead (standard in-page unit: 970×250 pixels, expandable in-page unit: 970×500 pixels) en masthead lite (video thumbnail: 265×150 pixels + banner: 760×150 pixels. Ook expandable mogelijkheid)
- Meer kan ik er momenteel niet over zeggen, maar als je HIER klikt dan vind je nog wat meer informatie.
Voorbeelden:
Trueview ads
Trueview = video ads die gemaakt kunnen worden door middel van AdWords for video. De technische eisen zijn:
De verschillende Trueview ad formaten zijn:
In-search ads
Advertentie komt bovenaan of rechts van de zoekresultaten te staan
In-display ads
Advertentie komt bovenop een youtube video of rechts bij de video suggesties te staan
Voorbeeld:
In-stream ads
Video advertenties die voor andere video’s verschijnen en die men kan ‘skippen’ na 5 seconden.
Meer info:
- Als je video korter is dan 30 seconden, dan moet je pas betalen als men de hele video bekijkt. Bij video’s langer dan 30 seconden betaal je pas na 30 seconden. Als men de video ‘skipped’, dan moet je dus niets betalen.
- Als men op het filmpje klikt, wordt men geleid naar de achterliggende URL. Er is geen Display URL bij in-stream ads.
- Het duurt ongeveer 3 dagen eer de Trueview wordt goedgekeurd. Als het dan nog niet goedgekeurd is, kan je gebruik maken van een online formulier: https://support.google.com/adwords/contact/approval_request
- Bij beide versies is een begeleidende banner (companion banner) mogelijk (300 x 60 pixels, max. 50K. Formaat: .jpg, .png, .gif, .swf.), die rechts van de video komt te staan:
Meer voorbeelden:
YouTube bannering
Andere soorten YouTube bannering zijn:
InVideo Overlay
Een InVideo Overlay is een statische of dynamische banner (480×70) die bovenop video’s komt te staan. De statische kan je gewoon instellen via het Display Network. Om een dynamische in te stellen, moet je iemand van AdWords contacteren. Voorbeeld:
Optionele Companion banner
Samen met de InVideo Overlay, kan er ook een bijhorende companion banner (300×250) ingesteld worden, die aan de rechterkant van bepaalde youtube video’s verschijnt. Deze verschijnt niet altijd, dus let er zeker op dat de 2 banners ook los van elkaar betekenis hebben. Deze kan zowel statisch of dynamisch ingesteld worden via het Display Network. Voorbeeld: