Facebook Advertising

Inhoud


Facebook Advertising account aanmaken | Facebook Advertising Doelstellingen | 20% regel

Facebook Advertising account aanmaken


Facebook Advertising voor eigen pagina / business:

Om een Facebook Advertising account aan te maken, heb je een Facebook account nodig. Met een Facebook account kan je maar 1 Ad Account aanmaken, maar je kan altijd toegang krijgen tot andere ad accounts als ze je toevoegen als user. Maar als je simpelweg je eigen business of pagina wil promoten dan volstaat het om gewoon naar ads.facebook.com te gaan. Zorg er wel voor dat het e-mailadres / Facebook account waarmee je het ads account aanmaakt ook rechten heeft tot de Facebookpagina, want anders kan je geen newsfeed advertenties en promoted posts aanmaken (enkel rechterkolom ads). En let op, als je een nieuw ads account aanmaakt dan moet je altijd eerst de tijdzone en valuta instellen en deze kan je soms niet meer wijzigen. Ik zeg ‘soms’, omdat ik bij veel ads accounts die optie wel al te zien heb gekregen. Maar daar wordt dan wel vermeld dat je oude ads account wordt stopgezet van zodra je dit aanpast:

facebook advertising change currency & timezone

Ook moet je een betalingsmethode toevoegen want anders zullen je advertenties nog niet van start gaan. De verschillende betalingsmethodes voor België zijn:

facebook advertising payment methods belgium

Facebook Advertising voor meerdere bedrijven:

Als je voor een agency werkt of gewoon zelf advertenties gaat opzetten voor meerdere bedrijven, dan kan het interessanter zijn om een Facebook Business account op te zetten. Met zo’n Business account kan je standaard 3 ad accounts opzetten (meer als je een Facebook account manager contacteert) en je kan er ook andere ad accounts mee claimen of toegevoegd worden als ‘agency’ aan bestaande Business Accounts. Als het agency waarvoor je werkt al een Facebook Business Account heeft, dan kan je toegevoegd worden als Business Manager employee of Business Manager admin. Ook in dit geval is het belangrijk dat het Business account (of jij zelf) toegang hebt tot de pagina(‘s) die je wil promoten want anders ben je beperkt tot enkel rechterkolom advertenties.

Facebook advertising doelstellingen


Als je ads account is opgezet, kan je beginnen met het opzetten van campagnes. Voordat je hieraan begint, denk je best eerst even na wat precies de doelstelling van de campagne is. Want dat is ook het eerste dat je moet kiezen als je een Facebook campagne aanmaakt. In het Facebook ads account heb je de keuze tussen deze doelstellingen:

Facebook advertising doelstellingen

Als je werkt met de Facebook Power Editor, dan heb je keuze tussen heel wat meer doelstellingen. Namelijk:

Facebook advertising doelstellingen power editor

20% regel


Als je een Facebook cover, promoted post, sponsored story of Facebook offer wil aanmaken, dan moet je niet enkel rekening houden met de Facebook afmetingen maar ook met Facebook’s 20% regel.

Wat is die 20% regel precies?

Volgens de Advertising Guidelines van Facebook mag een afbeelding dat als advertentiemiddel wordt gebruikt slechts 20% tekst bevatten.

Hoe bereken ik die 20%?

Er bestaan een aantal interessante tools waarmee je met een paar muisklikken kan zien hoeveel procent van je afbeelding precies tekst bevat.