Mijn 5 takeaways van #HeroConf 2018

Hero Conf is ‘s werelds grootste PPC-conferentie en dat merk je aan de kwaliteit van de sprekers, sponsors en zelfs deelnemers. Tijdens deze conferentie moest je telkens een keuze maken tussen 4 tracks. Soms voelde het aan als een festival, waarbij je helaas een topper moest laten schieten om een andere topper te zien. Ik probeerde zelf te kiezen voor de meest bruikbare talks en haalde daaruit deze takeaways voor jullie:

Mijn 5 takeaways van #HeroConf 2018

1. Word PPC-pilots ipv PPC-managers

Zowel de starting keynote van dag 1 (Daniel Gilbert) als van dag 2 (Frederick Vallaeys), gingen over het feit dat 90% van onze taken geautomatiseerd kunnen en zullen worden:

Hierdoor shift onze rol als PPC-experts, namelijk:

  • Complement, don’t compete (want winnen zal je toch niet doen)
  • Teach (want automation maakt het er allemaal niet simpeler op)
  • Overpass the learning curve (voordeel is dat je klant niet van 0 moet beginnen, door je ervaring uit andere accounts)

Specialiseer je in 1 van de zaken die minder gemakkelijk te automatiseren zijn, zoals de zaken in de rechterkolom van bovenstaande afbeelding. Veel van deze expertises kwamen ook terug in de talks op Hero Conf, dus bekijk zeker de presentaties!

2. Maak gebruik van Wijnand’s frameworks voor analyses

Als PPC-experts moeten we natuurlijk ook maandelijks / wekelijks / dagelijks de resultaten reporteren en (bruikbare) analyses maken voor onze klanten. Wijnand Meijer van TrueClicksdeelt deze analyses in 4 subtaken, met elk een eigen framework:

  • Insights (waarom & hoe de resultaten zijn veranderd?)
  • Recommended actions (want aan cijfers alleen heeft de klant niks)
  • Business impact (wat is de verwachte impact van onze acties?)
  • Priorities (wat moet eerst gebeuren?

Bekijk zijn presentatie voor bruikbare frameworks voor jouw analyses: https://www.slideshare.net/wijnandmeijer/hero-conf-london-2018-frameworks-for-insights-and-impact

3. Automatiseer bepaalde taken via excel 

Bij de presentatie van Gemma van Dorst,van Blue Mango Interactive, was iedereen opgelucht dat ze alles mooi gedocumenteerd heeft in haar slides. Ze toonde namelijk overduidelijk hoe handig Excel kan zijn voor het automatisch bouwen van campagnes, herhaalde taken, analyses en meer aantrekkelijke grafieken.

Meer woorden ga ik er ook niet over vuil maken, bekijk gewoon haar slides & be amazed!

4. “Mind the gaps” tussen je klant en hun concurrenten

Marcela de Vivo van SEMrush miste de kans om deze tube phrase te gebruiken in haar presentatie, maar gaf wel aan dat je bij grote, schijnbaar onklopbare concurrenten, moet analyseren op welke zoekwoorden je concurrentie nog niet biedt en daarop inspelen. Ook snel inspelen op trends kan je een voorschot geven dat het verschil kan maken.

Verder gaf ze nog de tip om achter patronen in hun advertentieteksten te zoeken en te analyseren waarom hun advertenties zo succesvol zouden kunnen zijn. PPC-concurrentieanalyses zijn dan ook een belangrijke taak voor ons als expert.

5. Controleer of alles wel (juist) gemeten wordt

Nog veel te vaak zijn resultaten verkeerd doordat de (Google) analytics-tool van de klant niet goed staat ingesteldJill Quick van The Coloring In Department toonde een gestructureerde presentatie met toepasbare tips die je zeker voor al je klanten zou moeten doorlopen: https://thecoloringindepartment.com/digital-marketing-speakers/mistakes-in-ga-that-trash-data-ppc-hero/

Vooral event tracking wordt vaak vergeten. Bijvoorbeeld voor het meten van ‘click on email’ en ‘click on phone number’. En natuurlijk voor het meten van doorklikken op een CTA-knop.

Verder haalde Marcel Smal van iProspect aan dat we vaak meer waarde toevoegen dan we meten. Zijn experiment voor Action toonde duidelijk de impact van (Google) ads op Store Visits, iets dat tegenwoordig onmisbaar is voor je omnichannel-strategie.

De rode draad doorheen heel deze conferentie, was duidelijk AI en daarom wil ik mijn takeaways nog afsluiten met een heel mooi voorbeeld dat Cady Condyles van Microsoft ons toonde tijdens de ending keynote van dag 1: https://www.youtube.com/watch?v=R2mC-NUAmMk

Wees dus niet blind voor AI (pun intended), maar bereid jezelf en je rol voor op de (komende) veranderingen binnen onze sector.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.