Marketing Festival #MKTFEST 2015: recap dag 1

Eind november werd voor de 3de keer op rij het Marketing Festival georganiseerd in Brno (Tsjechië). Zoals de naam je misschien al deed vermoeden worden er op dit event niet alleen workshopscasestudies en interessante talks gepresenteerd, maar ook feestjes en optredens georganiseerd. 

Marketing Festival #MKTFEST 2015: recap dag 1

Jammer genoeg werden de interessantste workshops in het Tsjechisch gegeven, en hebben we deze dan ook geskipt. Ook op andere vlakken had dit festival nog een beetje moeite om internationaal over te komen, te zien aan de hoeveelheid Tsjechische tweets, blogposts en casestudies. De sprekers daarentegen waren wel van topniveau:

Oli Gardner – Frankenpage

Oli Gardner claimt in zijn leven meer landingspagina’s te hebben gezien dan eender welke persoon op deze planeet. Deze stelling werd meteen kracht bijgezet door een geweldige presentatie vol tips voor het creëren van de ideale landingspagina. Die ziet er volgens hem zo uit:

Hoewel deze er verre van perfect uitziet, zal ik even uitleggen hoe hij hiertoe kwam:

  • Het meest overtuigende woord in de Engelse taal is “because”.
  • Zorg altijd voor een headline! Soms is het beter om de headline en subhead te switchen van positie, als deze beter weergeeft waarover het product / de dienst gaat.
  • Gebruik een slider op je website met daaronder de keuzemogelijkheden van de slider. Doe een heatmaptest om te zien waar men het meest op klikt en toon dat op je landingspagina. Doe al de rest weg.
  • Foto’s van mensen zorgen voor een betere associatie met de website. En als die mensen naar de CTA kijken, zorgt dit zelfs voor meer duidelijkheid.
  • Men klikt vaker door als je het woord “here / hier” (mensen hebben directie nodig) of “now / nu” (sense of urgency) toevoegt aan je knop.
  • Zorg ervoor dat je CTA-knop er ook effectief uitziet als een knop (ghost buttons werken minder goed).
  • De hoogst converterende forms zijn degene met maar 1 of 2 invulvelden. Als je er toch 4 hebt, test dan de impact op je bedrijf als je er 7 zou hebben.
  • Beste plaats om je formulier te zetten is 666px verwijderd van de top van je website.
  • Zorg voor zo min mogelijk afleiding van de essentie van je product of dienst.
  • Meer links op je website is niet altijd beter. Volgens een studie van Unbounce is de conversieratio van een landingspagina het hoogst als je maar 1 url op je pagina hebt staan.
  • Als je een video op je website zet, gebruik hier dan academici & experts in + zorg voor een goede titel onder de video!
  • Beste plaats om je CTA in de video te zetten is vanaf 14% van je totale video-lengte.

Leuk weetje: hij zei dat hij degene die de landingspagina in bovenstaande foto kan ontwerpen, meteen zou aannemen. Lijkt me zeker een interessante sollicitatie. 

Aleyda solis – Conquering International Search Markets 

Aleyda’s presentatie was de minst interessante van de dag, omdat wat ze zei allemaal heel logisch is. Maar soms moeten mensen daar natuurlijk nog eens aan herinnerd worden.

Ze had het voornamelijk over het belang van lokalisering indien je als bedrijf internationaal mensen wil bereiken. Zowel op gebied van SEO, als bijvoorbeeld het aanbieden van de helpdesk in de taal van de gebruiker.

De url’s en de copy van je website in de juiste taal zetten, doet al veel. Denk maar aan de verschillen in de Spaanse taal voor iemand uit Spanje of iemand uit Argentinië. Als je niet lokaliseert, zullen de echte lokale sites aan de haal gaan met jouw bezoekers.

Haar presentatie kan je hier terugvinden.

Marty Neumeier – The Brand Flip 

Hoewel Marty Neumeier zijn boek “The Brand Gap” al in 2003 schreef, is de essentie nog steeds van toepassing op de huidige brands: “A brand isn’t what you say it is—it’s what they say it is.

Zeker dankzij de komst van allerlei sociale media. Kort gezegd vertelde hij dat je merk gemaakt wordt door de consumenten en dat je vanuit het standpunt van je klanten naar je merk moet kijken.

Je klanten maken jouw merk, dus zorg voor extra betekenis in het leven van die klant. Om je hierbij te helpen, heeft hij dit jaar een nieuw boek geschreven genaamd “The Brand Flip”. 

Op het einde vertelde hij nog een leuke anekdote over het feit dat hij jaren geleden bijna Steve Jobs omver had gereden. Zijn exacte woorden waren: “I almost killed Steve Jobs. I almost killed innovation.” Gelukkig is dat niet gebeurd, anders zat ik hier niet de notities van mijn iPhone in een blogpost te gieten op mijn MacBook.

Daniel Gilbert – how to build your own automated bidding system in 60 weeks

Voor online advertising fanaten zoals ons was dit de meest interessante presentatie van de dag.

Daniel haalde aan dat 3d party tools voor automated bidding beperkt zijn in het aantal changes en dat ze niet snel genoeg voldoen aan de vraag. Daarom heeft hij zijn eigen automated bidding system gemaakt.

Hoe hij dat precies had gedaan, legt hij uit in zijn presentatie. Deze kan je hier vinden.

Dan Petrovic – Advanced SEO Process

Dan Petrovic legde ons voornamelijk uit hoe hij trends in organic search gebruikt om de traffic naar zijn site en zijn eigen naambekendheid te verhogen.

Toen bijvoorbeeld de coördinatie 71 49’19.73″N 29 33’06.53″W ineens een populaire zoekopdracht werd omdat de Amerikaanse amateur-astronoom David Martines op die locatie op Mars iets gevonden had, speelde Dan hier meteen op in door er een blogpost over te schrijven met de coördinatie in de titel en url.

Een blogpost die meteen bovenaan verscheen als men zocht op die coördinaten omwille van de weinige concurrentie.   

Dan Petrovic - Advanced SEO Process

Hetzelfde deed hij met de Mars One expeditie, waarvan hij 1 van de eerste 5 sponsors was. Dit leverde hem niet alleen extra traffic op, maar ook heel wat media-aandacht – wat uiteindelijk nog waardevoller was voor zijn blog en bedrijf Dejan Marketing.

Tools die hij gebruikte om dergelijke trends op te sporen:

Dit past hij trouwens ook toe op klanten. Zoals bij Wimdu, een platform dat kamers en appartementen aanbiedt aan reizigers. Dan Petrovic dacht na wat hij zelf graag doet als hij reist en dat was eten.

Aangezien Wimdu Syndey de belangrijkste pagina was om te optimaliseren voor search, deed hij research naar de beste plaats om te eten in Sydney (via Google Consumer Surveys).

Hier kwam een zeer verrassende winnaar uit, namelijk McDonalds. Hij schreef een blogpost over deze studie in naam van Wimdu en stuurde het door naar een journalist van Business Insider die ooit al een artikel over McDonalds had geschreven. Via een tooltje genaamd Crystal.

Verder gaf hij nog tips over hoe je kan beslissen wat je belangrijkste pagina’s zijn om te verbeteren en hoe je goede content schrijft. Deze tips vind je in zijn presentatie terug. 

Op zijn site vind je nog een lijst met interessante tools & blogposts: http://dejanseo.com.au/bonus/

Bjoern Sjut – High-end CRM with low cost tools

De laatste presentatie van de 1ste dag ging voornamelijk over marketing automation en het belang ervan.

Een aantal tips die Bjoern ons meegaf:

  • Stuur verjaardagsmailtjes beter na iemand zijn verjaardag dan op de dag zelf, aangezien de mailbox op de dag zelf al vol zal steken met concurrerende mails. Op de vraag van iemand uit het publiek of het dan niet beter is om de mail vóór de verjaardag te sturen in plaats van erna, zei Bjoern dat dat blijkbaar als onbeleefd wordt beschouwd in zijn thuisland (Duitsland). Dit benadrukt dus ook het belang van research als je zulke mails wil uitsturen naar andere landen met andere gewoonten.
  • Gebruik emoji’s en ‘special characters’ in de titel van je mail om extra aandacht te vestigen op die titel. Blijkbaar is de meest gebruikte emoji in mail titels het Federal trademark registration symbol ®. Ik was een beetje teleurgesteld dat er geen kat-emoji in de top 10 stond en ik denk dat hier zeker nog potentieel in zit.
  • Gebruik Gif animaties in je mail om de doorklikratio te verhogen.
  • Gebruik lange afbeeldingen die automatisch laden op iPhones.
  • Gebruik Analytics in combinatie met je e-mailmarketingplatform om alles beter te meten en e-mails uit te sturen op basis van bepaalde segmenten.

Lees hier de recap van dag 2.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.