Instagram advertenties komen eraan

Adverteren op social media is reeds enkele jaren een veelgebruikte methode in digitale marketing. Het voordeel van social advertising is de zeer gerichte targeting die mogelijk is, waardoor advertenties aan specifieke doelgroepen kunnen worden getoond.

Instagram advertenties doelstellingen

Met de opkomst van adblockers (waarbij deze ook in iOS9 geïntegreerd zullen worden), zal de trend naar native advertising in social media apps enkel maar gaan toenemen. De belangrijkste social advertising evolutie in Q3 en Q4 van dit jaar, is toch wel het activeren van advertenties op Instagram. Op dit platform gaan bedrijven nog veel meer kunnen inspelen op visuele content. Bovendien is het een extra kanaal dat kan ingezet worden om zichzelf en hun producten/diensten in de kijker te zetten.

Instagram advertenties vanaf 30/09

Gisterenavond volgde ik een webinar vanuit Facebook omtrent de aankomende mogelijkheden van Instagram advertising. Mijn bevindingen leg ik je uit in deze blogpost.

De belangrijkste punten voor adverteerders op een rijtje:

  • Reeds in november 2013 heeft Facebook de eerste test gedaan met een advertentie in Instagram (leuk weetje: reeds in april 2012 verwierf Facebook deze opkomende fotoapp).
  • Vanaf 30/09 wordt de Open API voor Instagram advertising wereldwijd opengezet.
  • Targeting start nu aan de hand van Facebook targeting data en opties. Vanaf 2016 zal ook targeting via Instagram data (hashtags, accounts die je volgt,…) mogelijk gaan worden.
  • Via de Facebook Pixel zullen Custom Audiences gebruikt kunnen worden (enkel aan website bezoekers je Instagram advertentie gaan laten zien of eenvoudige retargeting gaan toepassen).
  • Ook bij Instagram zal de 20% regel gelden, waarbij een afbeelding max. 20% tekst mag bevatten.
  •  Onder een Instagram advertentie kan je maximaal 300 characters gaan gebruiken als wervende copy. Vanuit Facebook wordt aangeraden om het rond de 170 characters te gaan houden.
  • Frequency capping is nog niet mogelijk, maar zal ook vanaf 2016 beschikbaar worden.
  • Bij Facebook advertenties wordt gebruikt gemaakt van Relevancy scores voor advertenties. Dit zal ook bij Instagram advertenties gaan gebruikt worden.
  • Vanaf Q4 wordt het mogelijk om de Facebook Ads Manager te gaan gebruiken voor het beheren van al je Instagram advertenties.

De lancering op 30 september zal direct voor elk land worden uitgerold.

Instagram advertenties komen eraan

Instagram advertentie formaten

Er is nu ook meer informatie over de verschillende formaten, die mogelijk worden bij Instagram advertenties. De aanpassing in Instagram van enkele weken geleden, voor het toelaten van rechthoekige foto’s, was alvast een voorbode van deze nieuwe advertising formaten.

Een belangrijke opmerking die werd aangehaald, is dat Instagram advertenties meer zijn dan pure branding campagnes. Je zou dit platform ook kunnen inzetten om daadwerkelijke conversies te genereren (zoals website clicks, app installs, downloads,…).

Instagram advertenties formaten

Voor een optimaal effect van een social advertising campagne wordt aangeraden om verschillende afbeeldingen te gaan gebruiken per platform. Op Instagram kan je best creatievere foto’s gebruiken, zodat het in lijn ligt met de inhoud van de gebruikers hun feed.

Instagram advertenties aparte afbeeldingen per platform

Ik ben heel benieuwd hoe bedrijven deze nieuwe vorm van Instagram advertenties gaan inzetten. En kijk er zelf ook al naar uit om dit platform uit te testen voor mijn eigen klanten. Als je zelf hierbij hulp kan gebruiken, mag je altijd contact met me opnemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.