Instagram advertenties komen eraan

Adverteren op social media is reeds enkele jaren een veelgebruikte methode in digitale marketing. Het voordeel van social advertising is de zeer gerichte targeting die mogelijk is, waardoor advertenties aan specifieke doelgroepen kunnen worden getoond.

Met de opkomst van adblockers (waarbij deze ook in iOS9 geïntegreerd zullen worden), zal de trend naar native advertising in social media apps enkel maar gaan toenemen.

De belangrijkste social advertising evolutie in Q3 en Q4 van dit jaar is het openen van de veel gebruikte Instagram foto app voor het tonen van advertenties.

Instagram advertenties vanaf 30/09

Gisterenavond volgde ik een webinar vanuit Facebook omtrent de aankomende mogelijkheden van Instagram advertising. Mijn bevindingen leg ik je uit in deze blogpost.

De belangrijkste punten voor adverteerders op een rijtje:

  • Reeds in november 2013 heeft Facebook de eerste test gedaan met een advertentie in Instagram (leuk weetje: reeds in april 2012 verwierf Facebook deze opkomende fotoapp).
  • Vanaf 30/09 wordt de Open API voor Instagram advertising wereldwijd opengezet.
  • Targeting start nu aan de hand van Facebook targeting data en opties. Vanaf 2016 zal ook targeting via Instagram data (hashtags, accounts die je volgt,…) mogelijk gaan worden.
  • Via de Facebook Pixel zullen Custom Audiences gebruikt kunnen worden (enkel aan website bezoekers je Instagram advertentie gaan laten zien of eenvoudige retargeting gaan toepassen).
  • Ook bij Instagram zal de 20% regel gelden, waarbij een afbeelding max. 20% tekst mag bevatten.
  •  Onder een Instagram advertentie kan je maximaal 300 characters gaan gebruiken als wervende copy. Vanuit Facebook wordt aangeraden om het rond de 170 characters te gaan houden.
  • Frequency capping is nog niet mogelijk, maar zal ook vanaf 2016 beschikbaar worden.
  • Bij Facebook advertenties wordt gebruikt gemaakt van Relevancy scores voor advertenties. Dit zal ook bij Instagram advertenties gaan gebruikt worden.
  • Vanaf Q4 wordt het mogelijk om de Facebook Ads Manager te gaan gebruiken voor het beheren van al je Instagram advertenties.

De lancering op 30 september zal direct voor elk land worden uitgerold.

Instagram advertentie formaten

Er is nu ook meer informatie over de verschillende formaten, die mogelijk worden bij Instagram advertenties. De aanpassing in Instagram van enkele weken geleden, voor het toelaten van rechthoekige foto’s, was alvast een voorbode van deze nieuwe advertising formaten.

Belangrijk om weten dat Instagram advertenties meer zijn dan pure branding campagnes en dat er wordt gewerkt naar daadwerkelijke conversies (website clicks, app installs, downloads,…).

Voor een optimaal effect van een social advertising campagne wordt aangeraden om verschillende afbeeldingen te gaan gebruiken voor bijvoorbeeld Facebook en het Instagram platform.

The following two tabs change content below.

Lien Berden

Online Marketeer op iO
Ik ben een digitale marketeer die zich graag online vertoeft. Niet alleen om te communiceren, maar ook om te shoppen, muziek te luisteren, inspiratie op te doen, ... Momenteel werk ik als Senior Digital Marketeer bij het Digital Agency iO Belgium.

Laatste berichten van Lien Berden (toon alles)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.