Adverteren op TikTok: 5 mythes ontkracht

Dat TikTok een enorm populair sociaal medium is, is geen geheim. Toch zijn er heel wat bedrijven die het kanaal links laten liggen in hun advertisingstrategie, om uiteenlopende maar vaak onterechte redenen. Daarom helder ik in dit artikel 5 misverstanden rond adverteren op TikTok op.

1. TikTok-advertising bestaat nog niet in België

Fout. Sinds begin dit jaar is het advertisingplatform van TikTok ook in België gelanceerd. We hebben bij iO zopas zelfs onze eerste TikTok-campagne succesvol afgerond.

2. Mijn doelgroep is niet aanwezig op TikTok

Wellicht het meest begrijpelijke misverstand, maar toch lijkt het me onwaarschijnlijk. TikTok wordt immers niet alleen gebruikt door jongeren. Bij het opzetten van een advertentiecampagne in TikTok kies je zelf welke leeftijdscategorie je wil bereiken. Je zit dan meteen hoe groot deze doelgroep bedraagt.

tiktok advertising doelgroep

Buiten targeting op leeftijd, kan je ook nog targeten op basis van taal, leeftijd, interesses, devices, behaviors (interactie met video’s in bepaalde categorieën en/of van bepaalde creators), custom audiences (customer files, app activity, leadgen form views en/of submits, engagement & website traffic) en lookalike audiences. 

Er is helaas geen specifieke B2B-targeting, maar dat betekent niet dat je als B2B-bedrijf niet aanwezig kan zijn op TikTok.

3. TikTok is alleen goed voor brand awareness

In de eerste plaats is dit platform inderdaad goed voor brand awareness, maar je kan ook nog andere doelstellingen kiezen.

tiktok advertising doelstellingen

Tijdens onze eerste testcampagne (getarget op België en in 3 talen, leeftijd 13-34 & interesse ‘travel’) zagen we een doorklikratio van 1% en een cpc van slechts 6 cent. Goedkoop verkeer dat zelfs tot conversies leidde. 

4. TikTok is te duur voor mijn bedrijf

Hoewel je met een groter budget meer data gaat creëren om je campagne/resultaten te optimaliseren, kan je al van start gaan met advertenties op TikTok vanaf 620 dollar (zo’n 526 euro). Let er wel op dat je als dagbudget minimum 20 dollar moet inzetten, dus voor 620 dollar kan je je campagne maximum 1 maand laten lopen.

5. Ik heb niet de juiste creatives om te adverteren op TikTok

Hoewel je voor TikTok-advertising altijd video’s nodig hebt, kan je toch nog adverteren op TikTok zonder videomateriaal. Het advertentieplatform van TikTok beschikt namelijk over verschillende creatieve tools, zoals video templates, een TikTok video editor en meer dan 300 gratis liedjes om als achtergrond-audio te gebruiken. Hiermee maak je gemakkelijk zelf TikTok video’s met enkel statisch beeldmateriaal en copy.

Interesse gekregen om te starten met TikTok advertising? Twijfel dan niet om contact op te nemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.