5 takeaways van Friends of Search 2018 #FOS18

Friends of Search is een erg interessant congres voor SEO- en SEA-marketeers. Dit zijn de belangrijkste SEA-takeaways van de Best Of-editie in 2018.

5 takeaways van Friends of Search 2018 #FOS18

Zoals de naam al doet vermoeden, werd ik op 8 februari verwend met de beste sprekers van de afgelopen jaren. Met namen zoals Larry Kim, Purna Virji en Daniel Gilbert, kon het niet anders dan een interessante dag worden. Hier zijn de 5 takeaways van onze SEA-vrienden:

1. 90% van ons werk kunnen we automatiseren

Helloprint, Daniel Gilbert en Jes Scholz haalden nog eens het belang aan van automisation & de impact ervan op onze dagdagelijkse taken. Zowel voor SEA als voor social. 

Bij Intracto ben ik hier ook al een aantal jaren mee bezig. Onder andere via weather scripts, dynamic pricing ads, Supermetrics & Datastudio rapportages. En ook het gebruik van automatische alerts, voor als er bij een klant een buitengewone drop of stijging in aantal conversies en/of clicks zou voorkomen. 

Bovendien zijn we momenteel aan het testen met feedmanagers zoals Channable en Adchieve. Door al deze zaken gaan we steeds minder tijd moeten steken in het uitvoerende werk, waardoor we meer tijd gaan hebben voor creatie en strategie.

2. Messenger apps worden steeds belangrijker

Je staat er misschien niet bij stil, maar messenger apps zoals Whatsapp, Skype en FB Messenger worden steeds vaker gebruikt dan sociale netwerken. Zo vaak zelfs, dat ze social netwerken voorbij gestoken hebben in 2015

Deze messenger apps worden niet alleen gebruikt om te chatten met vrienden, maar ook steeds meer om een conversatie aan te gaan met bedrijven. Ook deze conversaties kunnen geautomatiseerd worden, namelijk via bots. 

Uit studies blijkt zelfs dat wereldwijd al zo’n 67% van de consumenten gebruik hebben gemaakt van zo’n chatbot voor customer support. En dat cijfer gaat de komende jaren alleen maar groeien. 

cijfers chatbots voor customer support

3. Focus niet alleen op huidige resultaten, denk ook aan de lifetime value

Vaak willen bedrijven zo snel mogelijk resultaten zien en wordt er enkel gefocust op wat de campagnes op dat moment opleveren. De mensen van Helloprint kijken verder dan dat en gebruiken de expected Customer Lifetime Value (eCLV) als KPI voor hun campagnes.

Deze term beschrijft de nettowinst die voortvloeit uit de toekomstige relatie met een klant. eCLV is een interessant concept omdat het je laat zien hoeveel je kan uitgeven aan het verwerven van een nieuwe klant.

Hierdoor kan je CPA dus gerust een pak hoger liggen voor nieuwe klanten, omdat je weet dat ze dat op lange termijn zullen compenseren. 

growth model

4. Leer van je bestaande klanten & content

Veel bedrijven beschikken over meer customer data dan ze denken. Vaak wordt enkel gekeken naar de backend of email-database, terwijl er nog zoveel ongebruikt potentieel is.

Zo haalt Purna Virji het belang van messenger & chatbots aan, waarbij je de vragen en antwoorden van je klanten perfect in je contentstrategie kan verwerken.

Samantha Noble haalde nog eens het belang van je audience insights aan. Denk bijvoorbeeld aan verjaardagen. De mijne is volgende week en ik word nu al overstelpt met verjaardagsmails van bedrijven. Maar op Facebook ben ik nog geen 1 verjaardagsadvertentie tegengekomen. Gemiste kans!

Bekijk volgende keer dus zeker eerst je Facebook Audience Insights en je LinkedIn website demographics voor je gaat adverteren of nieuwe content zoekt voor je website / blog. 

takeaway #fos18

Buiten customer data, beschikken veel bedrijven ook over insights over welke content de meeste bezoekers trekt naar hun website.

Larry Kim sprak over het hergebruiken van je best presterende content (in zijn woorden: de unicorns) en deze content ook mee inzetten in je campagnes, er webinars over geven, in gastblogs gebruiken, … 

Dus je energie steken in content waarvan je weet dat ze werkt en daar het maximale uithalen

5. Lees niet alleen deze blogpost, doe er ook iets mee!

Conferenties zoals Friends of search zijn enorm leerrijk en inspirerend, maar vaak komen we terug aan op kantoor en vallen we terug in ons bestaand patroon.

Bas van den Beld sloot de dag perfect af met zijn talk over “How to implement your learnings tomorrow“. Deze blogpost schrijven en delen is al een goed voorbeeld, maar een concreet actieplan opstellen is nog belangrijker.

Heb jij dus iets uit deze blogpost geleerd of inspireerde deze blogpost je om een aantal zaken anders aan te pakken? Plan ze dan meteen in en doe er iets mee!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.