Twitter Advertising in België

 

Inhoud


Twitter Advertising mogelijkheden in BelgiëInloggen | Doelstellingen campagneTwitter cardsTargeting mogelijkhedenBudget instellen | Voorbeelden Twitter campagnes

 

Twitter Advertising mogelijkheden in België


Het is zover! Op 4 september 2014 stelde Twitter haar self-service ads platform eindelijk open voor België en heel wat andere landen. Twitter advertising was al mogelijk voor België sinds juli 2013, maar toen kon je enkel campagnes lanceren via een contactpersoon bij Twitter en moest je er minstens 10K voor neertellen. Tegenwoordig is dat bedrag wel gedaald naar 5K per kwartaal. Als je er dat voor overhebt, dan krijg je er ook wel meteen begeleiding bij en de mogelijkheid om je hashtag tussen de trending topics te plaatsen. Want dat gaat (voorlopig) niet met het self-service ads platform. Indien je dit graag wil opzetten voor een klant (of voor jezelf), dan contacteer je best bert@twitter.com

Maar je kan het nu dus ook doen zonder contactpersoon én met minder budget. Hier even een kort overzicht van wat het self-service Twitter advertising platform te bieden heeft:

 

1. Inloggen met het Twitter account waarvoor je wil adverteren

twitter-advertising-switch-accountsTwitter advertising moet opgezet worden via het Twitter account waarvoor je wil adverteren. Maar, dit betekent niet dat je achter logingegevens van het account van je klant gaat moeten vragen. De klant in kwestie kan ook gewoon klikken op “Edit access to account” en een Twitter user toevoegen om hun Twitter Ads account mee te beheren. Zo’n Twitter user kan je gewoon toevoegen door de Twitter handle van die persoon te typen en die persoon hoeft je niet te volgen. Die persoon krijgt dan enkel toegang tot het Ads account en kan dus geen tweets versturen in naam van dat account. Als iemand je heeft toegevoegd aan zijn/haar Ads account, kan je gemakkelijk klikken op “switch accounts” om terug naar het jouwe te gaan en andersom.

Een Twitter Advertising account aanmaken (of gewoon inloggen) doe je op https://ads.twitter.com/login

 

2. Doel van je Twitter campagne kiezen

Wat wil je bereiken met je campagne? Meer volgers? Clicks naar je website of blogpost? Mensen je app laten installeren? Of gewoon het bereik van een bepaalde tweet vergroten? Hier moet goed over nagedacht worden, om te weten welke campaign objective je best kiest. De verschillende mogelijkheden zijn:

twitter advertising campaign objectives

3. Twitter cards instellen

Als je niet enkel een tweet wil promoten, maar ook mensen naar je website of app wil leiden of e-mailadressen verzamelen, dan moet je eerst een of meerdere Twitter cards aanmaken. Dit doe je door bovenaan op ‘Creatives’ (of ‘Creatief materiaal’) te klikken. Zo’n Twitter card kan je trouwens ook gewoon maken zonder te promoten, als je graag een CTA button wil toevoegen aan je tweet. Bijvoorbeeld:

twitter-advertising-twitter-cards-voorbeeld

Welke call-to-action button je kan toevoegen, hangt af van het soort Twitter card dat je kiest. De verschillende soorten zijn:

  • Website cards

Een website card maak je aan als je mensen naar en bepaalde URL (vb. je website, webshop, blog,… ) wil sturen. Belangrijk hierbij is dat je niet mag vergeten om UTM tags toe te voegen aan je URL, om alles goed te kunnen meten. Als je dit niet doet, komt die traffic gewoon binnen als direct traffic (met dank aan Herman Maes van Dailbits, die dit zelf even uitgetest heeft). Ik maak meestal zelfs aparte twitter cards aan per targeting mogelijkheid, om goed te kunnen zien welke targeting wat precies heeft opgeleverd. Dit kan je natuurlijk ook in Twitter zelf zien, maar ik meet liever alles 2 keer omdat zo’n cijfergegevens nogal eens kunnen verschillen van elkaar.

Als je een website card aanmaakt, kan je kiezen tussen deze CTA buttons:

twitter-advertising-call-to-action-buttons-website

UPDATE! Sinds eind februari 2016 heeft Twitter de CTA buttons weggehaald bij alle website cards: https://twittercommunity.com/t/removal-of-cta-from-website-cards/60513 Zorg er dus voor dat er een CTA op je image bevind, indien van toepassing.

Dit gaat dus het verschil zijn:

twitter advertising removal cta buttons

  • Basic app & Image app cards

Als je een app wil promoten om bijvoorbeeld meer downloads wil genereren of het gebruik van de app wil verhogen, dan kan je kiezen tussen een basic app card en een image app card. Bij beiden moet je instellen in welk land je app is gemaakt en wat de iphone app ID, iPad app ID en/of Google Play app ID is.

Als je een Basic of Image app card aanmaakt, kan je kiezen tussen deze CTA’s:

twitter-advertising-call-to-action-buttons-app

Voorbeeld basic app card:

twitter-advertising-voorbeeld-basic-app-card

Voorbeeld image app card:

twitter-advertising-voorbeeld-image-app-card

  • Lead Generation cards

Met een lead generation card kan je heel gemakkelijk e-mailadressen verzamelen. Je bent wel verplicht om er een link naar je privacy policy bij te plaatsen. Als je een Lead Generation card aanmaakt, dan kies je de CTA gewoon zelf. Let wel op dat je hier dan een beperking hebt van 20 characters!

Voorbeeld Lead Generation Twitter card:

twitter-advertising-voorbeeld-lead-generation-card

UPDATE! Vanaf 01/02/2017 is deze optie niet meer beschikbaar: https://twittercommunity.com/t/deprecation-announcement-lead-generation/78800

  • Video cards

Twitter video advertenties stel je niet in via de optie ‘cards’, maar hangt apart onder ‘creatives’. Om een video te kunnen promoten in Twitter, moet je de video uploaden in het Twitter ads platform. Daarna kan je een tweet samenstellen waaronder de video wordt getoond. Je kan ook voor kiezen om een CTA in de video te steken, met daarachter een link naar je website. Momenteel kan je enkel kiezen tussen de CTA’s “visit site” en “watch now”.

twitter-advertising-voorbeeld-video-card   twitter-advertising-video-advertising-netflix

 

4. De targeting-mogelijkheden optimaal benutten

Naargelang het doel dat je kiest voor je campagne, biedt Twitter je een aantal targeting-mogelijkheden aan. Dit zijn enerzijds een aantal primaire targeting-mogelijkheden:

twitter-advertising-primary-targeting-methods

Buiten deze primaire mogelijkheden, kan je natuurlijk ook op locatie targeten. Op basis van land, regio, stad of postcode. Hoewel je voor België zo te zien enkel ‘Belgium’ kan ingeven.

Vergeet ook zeker niet te targeten obv taal! Ik weet dat we in een tweetalig (of zelfs drietalig) land wonen en dat dat altijd voor problemen gaat zorgen. Maar kunnen we gewoon afspreken dat je Walen enkel target in het Frans en Vlamingen in het Nederlands en Engels? Ik weet dat er ook Walen zijn die Engels spreken, maar ik vind het toch altijd raar om Franstalige ads tegen te komen. Vooral raar als je ineens beiden ziet:

twitter-advertising-voorbeeld-delhaize-NLtwitter-advertising-voorbeeld-delhaize-FR

Ik vraag me wel af of die ‘targeting op taal’ toegepast wordt op de ingestelde taal van je Twitter account of de taal waarin je tweet. Want vlak nadat ik terugkwam van een roadtripje Duitsland waar ik Duitse Erasmusvrienden ben gaan opzoeken en daardoor ook een aantal keer in het Duits heb getweet, kreeg ik ineens deze ad te zien:

Ik moet wel toegeven dat deze advertentie enorm goed getarget is:

twitter-advertising-voorbeeld-targeting-insomnia

Aangezien je jammer genoeg (nog) niet kunt targeten obv het uur, veronderstel ik dat deze gebaseerd is op de hashtag #insomnia. (Ofwel gewoon heel toevallig) Je kan enkel voor het begin en het einde van de campagne een tijdstip instellen. LET OP! Je tijdzone moet je instellen als je je Twitter Ads account aanmaakt en kan je achteraf niet meer wijzigen!

Let ook op dat je de copy van je campagne niet zomaar kopieert en plakt (zonder na te lezen), want dan zou je een Twitter ad zoals deze kunnen creëren:

twitter-advertising-hoe-het-niet-moet

(Bedankt @_JessicaHolt om deze door te sturen!)

 

5. Gewenste budget instellen

Om je ads te kunnen laten lopen, moet je een kredietkaart koppelen aan je account. Momenteel aanvaarden ze enkel Visa, MasterCard, American Express & Discover. Als je campagnes moet aanmaken voor een klant en de kredietkaart van je bedrijf moet koppelen, dan kan je het toegangsniveau van de klant best even aanpassen van accountbeheerder naar advertentiemanager. Want helaas heeft Twitter nog niet de mogelijkheid voorzien om de kredietkaart van een Twitter ads account aan een ander Twitter ads account te hangen. Maar volgens een contactpersoon bij Twitter staat dit wel op hun planning.

Je kan een bod kan instellen per volger, engagement of website / app clicks (afhankelijk van je campaign objectives) en je kan een maximum bedrag ‘per dag’ en ‘in totaal’ instellen.

 

Voorbeelden Twitter campagnes


Voorbeelden van Twitter campagnes vind je hier: http://www.socialmediahandleiding.be/social-media-campagnes/twitter-campagnes/