Instagram Advertising in België
Inhoud
Instagram Advertising mogelijkheden in België | Voorbeelden Instagram campagnes
Instagram Advertising mogelijkheden in België
Sinds Meta (vroeger Facebook) Instagram heeft overgekocht in 2012, zijn ze al vrij snel beginnen experimenteren met het plaatsen van advertenties op dit platform. Op 16 september 2015 is Instagram Advertising ook eindelijk in België gelanceerd.
De allereerste Instagram advertentie (eentje van Michael Kors) dateert echter al van november 2013. Hieruit hebben ze geleerd dat je best een mobile optimized landing page moet hebben, want anders krijg je geen goede resultaten (wat logisch is). En ook dat je best “tailored creatives” per platform maakt (dus aparte afbeelding voor Facebook en Instagram). Bijvoorbeeld:
Maar er zijn ook veel campagnes waarbij dezelfde afbeelding ook voor goede resultaten zorgde (als de afbeelding op zich visueel bij beide platformen past). Bijvoorbeeld:
Vroeger moest je apart advertenties opmaken en instellen voor Instagram, maar tegenwoordig is Instagram gewoon een plaatsing voor je advertetenties binnen het Meta / Facebook ads platform. Je geniet daardoor van dezelfde creatieve opties (zoals verschillende CTA-knoppen, die verschijnen in de taal van de gebruiker) en zelfs dezelfde targetingopties (ivt). En het meten van de resultaten gebeurt ook via de Facebook pixel.
En zoals eerder gezegd kunnen de afbeeldingen hetzelfde zijn, wat betekent dat ook hier de 20% tekst-regel bestaat. Dankzij de recente Instagram update, moet je je al niet meer beperken tot vierkantige afbeeldingen. De copy onder de afbeelding mag max. 300 characters zijn maar ze raden aan die copy rond de 170 characters te houden.
Meer recentere informatie hierover, kan je terugvinden in mijn slides presentatie.
Voorbeelden Instagram campagnes
Voorbeelden van Instagram campagnes vind je hier: https://www.socialmediahandleiding.be/instagram-campagnes/