Meta / Facebook Advertising

Inhoud


Meta / Facebook Advertising account aanmaken | Stap 1: campagne opzetten | Stap 2: advertentiegoep opzetten | Stap 3: advertentie opzetten

Meta / Facebook Advertising account aanmaken


Facebook Advertising voor eigen pagina / business:

Om te kunnen adverteren op Facebook, heb je een Meta advertentieaccount nodig. Om zo’n adverentieaccount aan te maken, heb je een persoonlijk Facebook account nodig. Met je persoonlijk account kan je maar 1 advertentieaccount aanmaken, maar je kan altijd toegang krijgen tot andere ad accounts als ze je toevoegen als gebruiker.

Als je simpelweg je eigen business of pagina wil promoten dan volstaat het om gewoon naar ads.facebook.com te gaan. Zorg er wel voor dat het e-mailadres / Facebook account waarmee je het ads account aanmaakt ook rechten heeft tot de Facebookpagina waarmee je wil adverteren, want anders kan je geen advertenties aanmaken. En let op, als je een nieuw ads account aanmaakt dan moet je altijd eerst de tijdzone en valuta instellen en deze kan je soms niet meer wijzigen. Ik zeg ‘soms’, omdat ik bij veel ads accounts die optie wel al te zien heb gekregen. Maar daar wordt dan wel vermeld dat je oude ads account wordt stopgezet van zodra je dit aanpast:

facebook advertising change currency & timezone

Ook moet je een betalingsmethode toevoegen want anders zullen je advertenties nog niet van start gaan. De verschillende betalingsmethodes voor België zijn:

facebook advertising payment methods belgium

Facebook Advertising voor meerdere bedrijven:

Als je voor een agency werkt of gewoon zelf advertenties gaat opzetten voor meerdere bedrijven, dan kan het interessanter zijn om een Facebook Business account op te zetten. Met zo’n Business account kan je standaard 3 ad accounts opzetten (meer als je een Facebook account manager contacteert) en je kan er ook andere ad accounts mee claimen of toegevoegd worden als ‘agency’ aan bestaande Business Accounts. Als het agency waarvoor je werkt al een Facebook Business Account heeft, dan kan je toegevoegd worden als Business Manager employee of Business Manager admin. Ook in dit geval is het belangrijk dat het Business account (of jij zelf) toegang hebt tot de pagina(‘s) die je wil promoten want anders ben je beperkt tot enkel rechterkolom advertenties.

Stap 1: campagne opzetten


Als je ads account is opgezet, kan je beginnen met het opzetten van campagnes. Voordat je hieraan begint, denk je best eerst even na wat precies de doelstelling van de campagne is. Want dat is ook het eerste dat je moet kiezen als je een Facebook campagne aanmaakt. Als je kiest om te adverteren via de Meta-advertentieveiling, dan heb je de keuze tussen deze doelstellingen:

Meer informatie over de verschillende doelstellingen kan je terugvinden in mijn Slides presentatie: https://slides.com/lienberden/social-advertising#/34

Op campagne-niveau kan je ook nog volgende zaken instellen:

  • Campaign name: probeer een bepaalde structuur aan te houden voor de namen van al je campagnes, zodat je deze ook gemakkelijker gaat kunnen terugvinden en/of op gemakkelijker op kan filteren. Probeer dezelfde benaming te gebruiken in de utm_campaign tag van de url die je gaat promoten, indien je advertentie naar een url doorlinkt.
  • Special ad categories: als je moet adverteren voor een bepaalde categorie binnen de “special ad categories“, dan moet je dit doorgeven aan Meta. Dit gaat ervoor zorgen dat bepaalde instellingen beperkt zullen zijn. Maar als je dat niet doorgeeft, kan het voorkomen dat Meta je advertenties of zelfs je volledig account gaat blokkeren. De speciale advertentiecategorieën zijn:
    • Financiële producten en diensten
    • Werkgelegenheid / Vacatures
    • Huisvesting (verkoop, verhuur, verzekeringen, …)
    • Maatschappelijke kwesties, verkiezingen of politiek
  • Buying type: via de ‘auction’ / ‘veiling’ of via ‘reach & frequency’ / ‘reservering’. Met Reservering kan je campagnes voor bekendheid (awareness) en betrokkenheid (traffic of engagement) plannen en reserveren tegen vaste kosten per impressie (CPM) en met een voorspelling van weergaveresultaten, zodat je weet wat je gaat betalen voordat je je campagne boekt. Let erop dat dit je targetingopties zeer beperkt!
  • Campaign spending limit: dit is interessant als je kiest voor een dagbudget in plaats van looptijdbudget, maar het maximumbedrag dat je spendeert wil beperken tot een bepaald bedrag.
  • Advantage campaign budget: in plaats van een budget in te stellen per targetinggroep / ad set, kan je ervoor kiezen om een budget in te stellen op campagneniveau. Je hebt de keuze tussen een vast dagelijks budget of een totaalbudget / lifetime budget. Let erop dat Meta tot 75% over je dagbudget kan gaan (maar andere dagen ook eronder kan zitten) als het systeem denkt dat dit de resultaten kan verbeteren. Hou hier dus rekening mee!
    • Als je op campagneniveau een dagbudget instelt, kan je ook een budget schedule instellen. Hiermee kan je kiezen om op bepaalde dagen en/of uren meer te spenderen.
    • Als je op campagneniveau een totaalbudget instelt, kan je ook een ad schedule instellen. Hiermee kan je kiezen om op bepaalde dagen en/of uren niet te adverteren.
  • A/B-test: als je dit inschakelt, kan je een test opzetten met verschillende afbeeldingen, tekst, doelgroepen of plaatsingen. Voor de nauwkeurigheid wordt elke versie aan afzonderlijke groepen van je doelgroep getoond.

Stap 2: advertentiegroep opzetten


Van zodra je een campagne hebt opgezet, wordt er ook een advertentiegroep / ad set aangemaakt. Hier ga je instellen wie je gaat targeten en wanneer, op welke plaatsing(en) je je advertentie gaat tonen en waar de campagne op moet focussen (impressies, klikken, …). Je gaat volgende opties te zien krijgen:

  • Ad set name: net zoals de campagnenaam, kan het voordelig zijn om goed op voorhand na te denken over de structuur. Ook kan het interessant zijn om dezelfde naam in je utm_content of utm_term tag van de url die je gaat promoten te gebruiken, indien je advertentie naar een url doorlinkt.
  • Conversion location: hier kies je waar je advertentie naar moet doorlinken. Deze optie krijg je niet als je kiest voor de doelstelling ‘Awareness’ of ‘App promotion’.
  • Performance goal: hier kies je waar je campagne op moet focussen.
  • Cost per result goal
  • When are you charged
  • Budget & schedule
  • Audience controls: hier kan je bepaalde restricties instellen voor je doelgroep, zoals de locatie, de minimumleeftijd en de taal. Hier kan je ook bepaalde custom audiences uitsluiten.
  • (Advantage+) audience: hier stel je in wie je wil targeten. Meer informatie over de verschillende doelgroep kan je terugvinden in mijn Slides presentatie: https://slides.com/lienberden/social-advertising#/73
  • Beneficiary and payer: info over de begunstigde en betaler is vereist voor advertentiesets met doelgroepen in de Europese Unie. Deze informatie is een jaar lang openbaar beschikbaar in de Meta Ad Library, maar wordt niet weergegeven in advertenties.
  • Placements: hier kies je waar je advertenties gaan verschijnen. Let erop dat je de previews van je advertentie controleert om zeker te zijn dat je advertentie(s) op elke plaatsing even duidelijk en correct getoond wordt.

Stap 3: advertentie opzetten


Van zodra je de doelstelling, doelgroep, looptijd en plaatsingen hebt gekozen, kan je starten aan het opzetten van de advertentie(s) zelf. Je hebt de keuze tussen het gebruik van 1 afbeelding, 1 video, meerdere afbeeldingen, meerdere video’s, een combinatie van beiden of een collectie.

Meer informatie hierover, samen met heel wat voorbeelden, kan je terugvinden in mijn Slides presentatie: https://slides.com/lienberden/social-advertising#/106