Facebook tips & tricks

 

Inhoud


Admin Roles | Advertising | Afmetingen | Algoritme | Applicaties | Facebook to TwitterInspiratie Facebook posts | Interessante info | Interessante links | Open GraphPagina aanmaken | Status updates | Targeting | UsernameVerified Pages | Wedstrijdreglement

 

Admin Roles


Een beheerder van een pagina kan verschillende rollen hebben. De Manager, Content Creator en Moderator kunnen alledrie iets posten in naam van de pagina. De Advertiser en Insights Analyst kunnen dit niet. Ze kunnen wel hun vrienden uitnodigen om de pagina te ‘liken’.

 

Advertising


Zie pagina Facebook advertising.

 

Afmetingen


Zie pagina Facebook afmetingen.

 

Algoritme


Zie pagina Facebook algoritme.

 

Applicaties


Zie pagina Facebook applicaties.

 

Facebook to Twitter


Om de status updates, foto’s, links, notes en events van een Facebookpagina automatisch te laten posten op je Twitter-account: https://www.facebook.com/twitter/

 

Inspiratie Facebook posts


 

Interessante info


  • Pin to top geldt slechts voor 7 dagen. Daarna verplaatst de post zich terug naar de oorspronkelijke positie.
  • Bedrijfspagina’s kunnen geen privé-events aanmaken.
  • Om Milestones te kunnen instellen, moet je een begindatum hebben ingesteld.
  • Een Enquête (poll) kan slechts 10 vragen bevatten, behalve als je “allow anyone to add options” / “iedereen mag opties toevoegen” aanduidt.
  • Elke pagina kan posts ‘schedulen’ en ‘backdaten’, van zodra men een begindatum heeft ingesteld.
  • Om je Facebook user of page ID te vinden, moet je gewoon surfen naar de url http://graph.facebook.com/naamprofielofpagina. Dit werkt ook andersom: als je surft naar http://graph.facebook.com/IDprofielofpaginaofapp, dan krijg je alle informatie over het profiel, de pagina of app die bij dat ID hoort.

 

Interessante links


 

Open Graph


Zie pagina Social Media Meta tags 

 

Pagina aanmaken


1) Ga naar https://www.facebook.com/pages/create.php
2) Kies het soort pagina. Wat je hierna zal invullen, zal afhangen van wat je kiest.
3) Kies de categorie (enkel als je “Cause of Community” kiest, is dit niet van toepassing)
4) Vul de naam in van je product / merk / organisatie / … (max. 75 characters! spaties inbegrepen)
5) Klik het vakje ‘agree to Facebook Pages Terms’ en klik op ‘aan het werk’ / ‘get started’
6) Vul “About” in (max. 155 characters! spaties inbegrepen) en voeg je website toe.
7) Upload een profielfoto = minstens 180 x 180 pixels
8) “Add to favourites” mag je overslaan, maar kan altijd handig zijn

Hierna krijg je je pagina te zien. Dan kan je met het optimaliseren beginnen:
9) Cover photo / hoofdafbeelding toevoegen = 851 x 315 pixels
10) Bij ‘when was this founded’ rechts op dat potloodje drukken en dan op ‘edit’. Hier kan je de datum ingeven wanneer en waar jullie gestart zijn samen met een leuke foto. Die foto moet 843 x 403 pixels zijn.
10) Check of de informatie onder je profielfoto helemaal in orde is. Klik op ‘over’ en kijk of je alle mogelijke info hebt ingevuld
11) Plaats een eerste Facebookpost (bijvoorbeeld een welkomstbericht)
12) Als je helemaal tevreden bent, ‘like’ dan je eigen pagina en nodig je vrienden uit om dit ook te doen.
13) Hou de pagina up to date en monitor!

En een leuk inforgraphic die als checklist kan dienen: http://www.sociallystacked.com/new-infographic-how-to-evaluate-your-facebook-page/

 

Extra likes verzamelen:

  • Nodig via Facebook of e-mail je vrienden uit op je pagina te liken (via het admin panel)
  • Maak je vrienden even admin van de pagina zodat zij hun vrienden kunnen uitnodigen om te pagina te likken
  • Je kan al voor een klein bedrag een ‘like advertentie’ opstellen, puur om meer likes te krijgen en dus meer bekendheid te geven aan je pagina
  • Je kan ook likes aankopen, maar dit raad ik ten zeerste af!!

 

Status updates


  • Hou je updates kort, updates tussen de 100 en 250 tekens genereren de meeste interactie
  • Maak gebruik van foto’s en video’s
  • Post regelmatig
  • Vraag om de mening van je fans (vb. waar of niet waar? / Antwerpen of Brussel? (met foto & ‘versus’ teken erbij) / …)
  • Gebruik Facebook polls
  • Probeer ‘fill-in-the-blanks’ posts, deze genereren 90% meer interactie dan gemiddeld
  • Geef je fans toegang tot exclusieve informatie
  • Beloon je fans met deals en kortingen
  • Speel in op de actualiteit
  • Post gelocaliseerde updates
  • Vraag mensen je update te liken (vb. Like deze post als je van Antwerpen houdt)
  • Post een relevante en interessante quote
  • “Friend Tagger Pictures”. Foto met verschillende mensen, dieren, landen, woorden… waar je je vrienden in kan taggen
  • “Deze persoon…” (vb. foto van “Deze persoon wil graag op vakantie gaan” die mensen kunnen delen op hun eigen wall)

 

Targeting


Als je in de instellingen van je pagina het vakje “Turn on privacy and News Feed targeting so I can control the privacy of new Page posts.” aanduidt, krijg je de mogelijkheid om je posts te targeten.

facebook-targeting

Er kan dan getarged worden obv geslacht, relatiestatus, opleiding, interesse, leeftijd, locatie en taal.

 

Username


Je kan pas een username (URL Facebookpagina) instellen vanaf dat je 25 likes hebt.
Maximum aantal characters: 50. Deze kan 1 keer ingesteld worden (bij het opzetten van je pagina) en 1 keer aangepast worden. Daarna kan ze nooit meer veranderd worden.

Vroeger kon je de naam van je pagina enkel veranderen als deze minder dan 200 fans heeft. Nu kan dat ook bij +200 fans, maar je moet wel eerst een aanvraag indienen. Dit doe je door te klikken op ‘Info’ / ‘About’ > ‘edit page info’ en dan bij ‘Naam’ / ‘Name’ de nieuwe naam in te geven en daarna op ‘doorgaan’ / ‘save changes’ te klikken. Daarna moet je je verzoek controleren en nog eens op “wijziging aanvragen” klikken. Hoelang de aanvraag precies duurt, hangt van pagina tot pagina af.

 

Verified Pages


Alles over “Verified Pages” en hoe & in welke situatie je een aanvraag kan indienen voor jouw pagina, dat vind je hier: http://www.jacobcurtis.com/2014/05/01/how-to-submit-your-facebook-fan-page-for-verification/

 

Wedstrijdreglement


Wat mag wel?
  • Gebruik maken van een third party applicatie (zelf bouwen of gebruik maken van beschikbare Facebook apps).
  • Contactgegevens (en dus de effectieve deelname) via third party app binnenhalen.
  • Indien daaraan voldaan is, mag je vragen aan je deelnemers om iets te liken (een foto, wall post, comment, video, pagina, …)/

Sinds 27/08/’13 mag dit ook:

  • Wedstrijd waar alle ‘likers’ of comments van post, foto of pagina automatisch deelnemen.
  • Wedstrijd waarin mensen foto’s moeten uploaden op je pagina.
  • Winnaars bekendmaken via je wall of vragen via een direct message naar de contactgegevens van de gebruikers/winnaars

 

Wat mag niet?
  • Wedstrijd waarin deelname gebeurt door een post, foto of pagina te ‘sharen’ op een persoonlijke timeline.
  • Wedstrijd waarin mensen foto’s moeten taggen op je pagina.

In België geldt ook nog de wet op tombola’s (tombola = wedstrijd waarin puur door het lot de winnaar wordt uitgekozen). Om de strenge regels hiervan te omzeilen, dien je een element toe te voegen vb. snelheid (eerste 10 deelnemers winnen), skill (meeste goals wint), creativiteit (beste foto of slogan wint), verstand (raad het aantal deelnames), … Een simpele “like deze post en win…” -wedstrijd is dus volgens de Belgische wetgeving niet toegelaten.

Alle regels ivm met promoties op Facebook (waaronder dus ook wedstrijden), vind je hier: https://www.facebook.com/page_guidelines.php#promotionsguidelines