Social Media Monitoring

 

Inhoud


Social Media Content Plan | Social Media Monitoring Tools | Social Media Policy | Social Media Strategie

 

Social Media Content Plan


Van zodra je als bedrijf een social media kanaal aanmaakt, is het ook best dat je deze onderhoudt met goede content. Welke content hier precies op moet komen te staan, hangt van bedrijf tot bedrijf af en leg je best al op voorhand vast in je social media strategie.

Van zodra besproken is wat je precies op je social media kanalen wil communiceren, wie de doelgroep is, wat de tone of voice moet zijn en wat het doel hiervan precies is, is het belangrijk om dit vast te leggen in een plan. Zo weet je wat er op welke dag gepost moet worden, of er nog creatie voor voorzien moet worden (zoals foto’s of video’s), wie dat precies gaat posten enzovoort.

 

Social Media Monitoring Tools


Als je voor een bedrijf (of je eigen bedrijf) verschillende social media pagina’s moet onderhouden, kan het wel handig zijn om wat hulp te krijgen van een aantal tools. Hier zijn een aantal voorbeelden:

Indien jij nog een tool kent die hier zeker tussen zou moeten staan, laat me dan zeker iets weten. Extra info over alle tools, zoals hoeveel elke tool kost, mag ook altijd doorgegeven worden om hierbij te zetten.

 

Social Media Policy


Indien een bedrijf aanwezig is op sociale media, is het best dat er duidelijke afspraken gemaakt worden over wat een werknemer al dan niet op die pagina(‘s) mag posten en/of over het bedrijf mag posten op social media. Hoe zo’n policy er precies uitziet, bepaalt het bedrijf eigenlijk volledig zelf. Als je niet weet hoe je hieraan moet beginnen, kan je altijd eens een kijkje nemen in de social media richtlijnen van bekende bedrijven zoals Intel en Coca-Cola.

Om je op weg te helpen, zijn hier alvast een aantal onderwerpen die je best in zo’n policy bespreekt:

  • Mag een werknemer – al dan niet in een bepaalde functie –  gebruik maken van sociale media en aan welke voorwaarden?
  • Wie beheert de social media accounts van het bedrijf en kunnen werknemers hierin bijdragen?
  • Mag of moet de bedrijfsnaam gebruikt worden in de social media accounts?
  • Zijn deze regels ook van toepassing op de persoonlijke accounts?
  • Mogen bedrijfsfoto’s verspreid worden op sociale media?
  • Hoe dient men om te gaan met klanten, klantgegevens, vertrouwelijke informatie, bedrijfsgeheimen en copyright?
  • Hoe dient er gereageerd te worden op al dan niet negatieve berichtgeving?

 

Social Media Strategie


Als je als bedrijf pas start met social media, is het aan te raden om eerst een social media strategie vast te leggen. De structuur van zo’n strategie bepaal je zelf, maar hier is er eentje om je al op weg te helpen:

    • Voorbereiding / Analyse / Assessment
      • Business Objectieven bepalen
      • Doelgroep(en)
      • Luisteren / Monitoring / Observeren / Evalueren
      • Bestaande Social footprint
      • Concurrentie analyse
      • SWOT
    • Setup / Implementatie / Rollout
      • Setup Social Footprint
      • Tools (meten – onderhouden – monitoring)
      • Social Media Team
      • Guidelines / Educatie
    • Activatie / Interactie / Engagement
      • Content Marketing / Creatie / Strategie
      • Publishing kalender
    • Meten & Monitoring
      • Tracking metrics
      • Monitoring
    • Optimalisatie & Rapportering
      • Optimalisatie en stroomlijning
      • Rapportering naar stakeholders