YouTube Advertising

 

Inhoud


YouTube Advertising: Algemene Info | Call-to-action overlays | Homepage Roadblock Ads | Trueview AdsYouTube bannering

 

YouTube Advertising: Algemene Info


Elke vorm van YouTube advertising wordt ingesteld via AdWords. Als je dus nog geen AdWords account hebt, moet je dit zeker eerst aanmaken. In tegenstelling tot een AdWords account, heb je niet altijd een YouTube account nodig om te adverteren op YouTube. Enkel als je Call-to-action overlays, Homepage ads of TrueView ads wil instellen. Je kan dus ook banners op en naast YouTube video’s plaatsen zonder zelf een YouTube-kanaal of -account te bezitten.

 

Call-to-action overlays


Call-to-action overlays zijn, zoals de naam het zegt, advertentieblokken die over video’s gezet worden. Call-to-action overlays kunnen enkel over je eigen video’s worden geplaatst. InVideo Overlays worden bovenop andere video’s geplaatst (op basis van interesses, keywords,…) . Voor een call-to-action overlay heb je een thumbnail (56×56 pixels) + copy nodig. Die copy bestaat uit:

  • Max. characters headline: 25
  • Max. characters description 1: 35
  • Max. characters description 2: 35
  • Max. characters display URL: 35
  • Max. characters destination URL: +1000 (1116?)

Voorbeeld:

youtube-advertising-voorbeeld-call-to-action-overlay

 

Homepage Roadblock Ads


  • Dure ads die de homepage van youtube voor 1 dag overnemen. Je bent dan wel de enige adverteerder voor 24u lang. Ongeveer €7000 voor België, het dubbele voor Nederland.
  • Bij deze vorm van adverteren heb je 2 soorten advertentieformaten: masthead (standard in-page unit: 970×250 pixels, expandable in-page unit:  970×500 pixels) en masthead lite (video thumbnail: 265×150 pixels + banner: 760×150 pixels. Ook expandable mogelijkheid)
  • Meer kan ik er momenteel niet over zeggen, maar als je HIER klikt dan vind je nog wat meer informatie.

Voorbeelden:

youtube-homepage-banner-jack-the-giant-slayer homepage-banner-youtube-advertising

_rlDYT on Make A Gif, Animated Gifs

 

Trueview ads


Trueview = video ads die gemaakt kunnen worden door middel van AdWords for video. De technische eisen zijn:

TrueView-video-ads-technical-requirements

De verschillende Trueview ad formaten zijn:

 

In-search ads

Advertentie komt bovenaan of rechts van de zoekresultaten te staan

youtube-advertising-trueview-in-search-ads

In-display ads

Advertentie komt bovenop een youtube video of rechts bij de video suggesties te staan

youtube-advertising-trueview-in-display-ads-text-overlay

youtube-advertising-trueview-in-display-ads-suggestion

Voorbeeld:

youtube-advertising-voorbeeld-in-display-ad

 

In-stream ads

Video advertenties die voor andere video’s verschijnen en die men kan ‘skippen’ na 5 seconden.

youtube-advertising-instream-ads

Meer info:

  • Als je video korter is dan 30 seconden, dan moet je pas betalen als men de hele video bekijkt. Bij video’s langer dan 30 seconden betaal je pas na 30 seconden. Als men de video ‘skipped’, dan moet je dus niets betalen.
  • Als men op het filmpje klikt, wordt men geleid naar de achterliggende URL. Er is geen Display URL bij in-stream ads.
  • Het duurt ongeveer 3 dagen eer de Trueview wordt goedgekeurd. Als het dan nog niet goedgekeurd is, kan je gebruik maken van een online formulier: https://support.google.com/adwords/contact/approval_request
  • Bij beide versies is een begeleidende banner (companion banner) mogelijk (300 x 60 pixels, max. 50K. Formaat: .jpg, .png, .gif, .swf.), die rechts van de video komt te staan:

youtube-advertising-trueview-in-stream-ads

 

Meer voorbeelden:

 

YouTube bannering


Andere soorten YouTube bannering zijn:

 

InVideo Overlay

Een InVideo Overlay is een statische of dynamische banner (480×70) die bovenop video’s komt te staan. De statische kan je gewoon instellen via het Display Network. Om een dynamische in te stellen, moet je iemand van AdWords contacteren. Voorbeeld:

youtube-advertising-voorbeeld-invideo-overlay

 

Optionele Companion banner

Samen met de InVideo Overlay, kan er ook een bijhorende companion banner (300×250) ingesteld worden, die aan de rechterkant van bepaalde youtube video’s verschijnt. Deze verschijnt niet altijd, dus let er zeker op dat de 2 banners ook los van elkaar betekenis hebben. Deze kan zowel statisch of dynamisch ingesteld worden via het Display Network. Voorbeeld:

youtube-advertising-voorbeeld-companion-banner